Стилізація як засіб розвитку літературної компетентності учнів 9-11 класів
DOI:
https://doi.org/10.33989/3083-6387.2025.4.340477Ключові слова:
стилізація, літературна компетентністьАнотація
У сучасній школі одним із пріоритетних завдань є розвиток читацької та літературної компетентності учнів. Нерідко старшокласники сприймають художній текст поверхово: сюжет, емоції, кілька яскравих образів. Водночас відчуття стилю, авторської манери, специфічної інтонації й образності часто залишаються поза увагою. Саме тому актуальним стає пошук методів, які допомагають школярам не лише інтелектуально, а й емоційно відчути різницю між письменниками, збагнути, як кожен автор «говорить» зі світом через власну мову. Одним із таких методів є стилізація — вправи зі створення текстів у стилі відомих письменників або аналіз авторських особливостей через порівняння варіантів викладу однієї думки.
Практика стилізації дає змогу поєднати мовний і літературний компоненти навчання, забезпечити інтегрований підхід, розвивати як аналітичні, так і творчі навички учнів. Завдяки таким завданням учні бачать, що мова — це не лише пунктуація й орфографія, а передусім простір для творчості, індивідуальності, художнього осмислення світу, а література — не лише сукупність творів, обов’язкових для вивчення, а живий діалог поколінь, духовний досвід, закодований у слові, який відкривається по-новому завдяки вдумливому читанню, аналізові й спробам творчої стилізації. Для вчителя ж це можливість оживити урок, дати матеріал, що працює на зацікавлення й мотивацію.
