Компетентнісна літературна освіта: модель, складники, алгоритм

Автор(и)

  • В. Шуляр доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти, заслужений учитель України, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Україна

DOI:

https://doi.org/10.33989/3083-6387.2025.1.329117

Ключові слова:

компетентнісна літературна освіта, освіта

Анотація

У новому Державному стандарті базової середньої освіти (схвалений Кабінетом Міністрів України 30 вересня 2020 року) визначено мету та принципи освітнього процесу в закладах освіти, подано загальну характеристику змісту навчання, сформульовано вимоги до обов’язкових результатів навчання та орієнтири для їхнього оцінювання. Реалізація зазначеного потребує об’єднання сил науковців, учених і практиків. Скоординовані дії сприятимуть формуванню інтелігентного учня-читача / учениці-читачки. Актуальність означеного визначає мету та завдання статті.

Мета: запропонувати модель інтелігентного учня-читача / учениці-читачки як компетентних здобувачів освіти, які демонструватимуть високий рівень Людини Культури.
Завдання: запропонувати модель інтелігентного учня-читача / учениці-читачки, виокремити її складники духовно-мистецького досвіду учнів-читачів, розробити алгоритм співпраці суб’єктів літературної освіти за компетентнісною парадигмою.

Посилання

Гладишев В. В. Теорія і практика контекстного вивчення художніх творів у шкільному курсі зарубіжної літератури / Володимир Володимирович Гладишев : монографія. — Миколаїв : Іліон, 2006. — 372 с.

Державний стандарт базової середньої освіти : Постанова КМ України від 30 вересня 2020 р. No 898. — Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti

Ніколенко О. М. Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5—6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ніколенко О. М., Ісаєва О. О., Клименко Ж. В., Мацевко-Бекерська Л. В., Юлдашева Л. П., Рудніцька Н. П., Туряниця В. Г., Тіхоненко С. О., Вітко М. І., Джангобекова Т. А.) / за ред. О. М.

Ніколенко. — Київ, 2021. — 58 с. Джерело: https://drive.google.com/file/d/1CaD6SMHiGMEIyrtsG7NzZmeAl91xG-cq/view

Ніколенко О. М. Модельна навчальна програма «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної). 7—9 класи» для закладів загальної середньої освіти / за ред. О. М. Ніколенко. — Київ, 2023. — 84 с. — С. 73—78. Джерело: https://cutt.ly/Uegj8e6A

Шуляр В. І. Компетентний випускник-читач: модель, система компетенцій, критерії оцінювання : науково-методичний посібник / В. І. Шуляр. — Миколаїв : Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2009. — 64 с.

Шуляр В. І. Ноомодель інтелігентного читача. Серія «Методика літератури, умотивована любов’ю» : [практико-орієнтована монографія] / В. І. Шуляр. — Миколаїв : Центр редакційно-видавничої діяльності МОІППО, 2024. — 202 с.

Шуляр В. І. Ціннісно-етичні норми і ставлення в системі літературної освіти учнів-читачів Нової української школи (теоретико-методологічна візія). І частина : практико-орієнтована монографія / В. І. Шуляр. — Миколаїв : ОІППО, 2022. — 225 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-12

Як цитувати

Шуляр, В. (2025). Компетентнісна літературна освіта: модель, складники, алгоритм. Літературна освіта: теорія, методика, практика, (1), 4–7. https://doi.org/10.33989/3083-6387.2025.1.329117

Номер

Розділ

Формуємо компетентність