https://litosvita.pnpu.edu.ua/issue/feedЛітературна освіта: теорія, методика, практика2025-08-04T10:06:54+03:00Open Journal Systems<p>Журнал засновано в 2025 р. Засновники – товариство з обмеженою відповідальністю «Видавничий центр «Академія», Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти і Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка.</p> <p>Шеф-редактор – доктор педагогічних наук, професор, заслужений учитель України Василь Шуляр </p> <p>Головна редакторка – доктор філологічних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України Ольга Ніколенко (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка)</p> <p>Виконавча редакторка – Тамара Гревцева</p> <p>Періодичність – 6 номерів на рік</p> <p>У журналі представлені статті з питань теорії, історії літератури та методики викладання української літератури, зарубіжної літератури, інтегрованого курсу літератури (української, зарубіжної), методичні розробки до уроків, позакласних заходів, медіатексти для викладання української та зарубіжної літератур в ЗЗСО та ін.</p>https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336589У королівстві Андерсена2025-07-31T14:44:13+03:00О. Ніколенкоlibpnpu@gmail.comК. Ніколенкоlibpnpu@gmail.com<p>Є речі, про які ми мріємо все життя. Серед таких речей — казки, знайомі нам із дитинства. Усім, хто читав книжки Ганса Крістіана Андерсена, мабуть, завжди хотілося опинитися всередині його казкового світу, побачити непохитного олов’яного солдатика і балеринку, познайомитися із Каєм і Гердою, сміливо подивитися у вічі Сніговій Королеві, поговорити із Оле Лукойє і погратися його чарівною парасолькою… Кожен із нас у душі лишається дитиною. Нам хочеться, щоб казки втілювалися в життя, щоб краса і добро супроводжували нас усюди, щоб у душі лунав спів справжнього солов’я, щоб кохання перемагало смерть, темряву і ненависть… Та все ж таки інколи казки стають реальністю, щоб переконати нас у тому, що ДИВО ІСНУЄ!</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336590«Сьогодні в нас побачення зі Львовом». Львів у житті й творчості зарубіжних письменників2025-07-31T14:50:23+03:00Ж. Ільчишинlibpnpu@gmail.com<p>Відомості про перебування зарубіжних письменників в Україні завжди цікавлять здобувачів освіти, пробуджують їхні пізнавальні здібності, спонукають розшукувати додатковий матеріал.<br>Пропонуємо вашій увазі цікавий матеріал про перебування у Львові відомих митців зарубіжної літератури, а також їхні висловлювання та спогади про галицьку столицю.</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336574Людина у світі майбутнього. Урок за повістю Айзека Азімова «Фах» (7 клас)2025-07-31T12:03:59+03:00В. Туряницяlibpnpu@gmail.com<p>Тема заняття: Айзек Азімов «Фах». Роздуми про майбутнє людини й людства.<br>Мета заняття:<br> Навчальна: ознайомити з цікавими фактами з життя та творчості видатного американського науковця й письменника Айзека Азімова, поглибити знання про особливості творів літературної фантастики, розкрити своєрідність повісті А. Азімова «Фах», особливості сюжету та композиції твору, бачення автором освіти майбутнього, уд осконалювати навички аналізу та інтерпретації твору з урахуванням вікових особливостей, вміння виділяти головне з прочитаного, робити висновки.<br> Розвивальна: удосконалювати навички художнього читання незнайомого прозового тексту, вміння працювати з текстом / медіатекстом, розвивати вміння формулювати й висловлювати власне ставлення до проблем, порушених у творі, давати логічні відповіді на запитання, розвивати асоціативне й критичне мислення.<br> Виховна: сприяти розумінню цінності людського розуму й важливості інтелектуального розвитку та освіти для сучасного й майбутнього людства, виховувати цілеспрямованість, віру в себе та власні сили й можливості, формувати естетичний смак, сприяти вмінню розуміти твори мистецтва.</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336575Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві. Урок за романом Рея Бредбері «451º за Фаренгейтом» (9 клас)2025-07-31T12:12:40+03:00І. Колапчукlibpnpu@gmail.com<p>Мета заняття:<br> Навчальна: продовжити роботу над змістом твору, поглибити навички визначення його проблематики, вміння розмірковувати над порушеними питаннями, робити правильні висновки, формувати навички аналізу та інтерпретації літературного твору з урахуванням вікових особливостей, вміння виділяти головне з прочитаного.<br> Розвивальна: розвивати дослідницькі компетентності учнів у роботі з текстом великого формату, встановлювати міжпредметні зв’язки; вдосконалювати навички аналізу образів, переказу, виразного читання, логічного мислення, зв’язного мовлення, вміння аргументувати власну думку та працювати у групі, сприяти розвиткові критичного мислення, морально-етичному вихованню учнів і учениць та формуванню естетичного смаку.<br> Виховна: виховувати свідомих особистостей, здатних обстоювати власну позицію, формувати в учнів і учениць ціннісне ставлення до книг, знань, свободи і саморозвитку.<br>Тип заняття: застосування знань, умінь і навичок.</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336579Як не перетворитися на ліліпута? Пленерний урок розвитку мовлення за романом Джонатана Свіфта «Мандри Гуллівера» (9 клас)2025-07-31T13:21:49+03:00М. Круглійlibpnpu@gmail.com<p>Мета:<br> формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; громадянська і соціальна компетентність; екологічна грамотність і здоровий спосіб життя; ініціативність і підприємливість; математична компетентність; уміння вчитися впродовж життя;<br> формування предметних компетентностей:<br>розвиток зв’язного мовлення; розвиток образного й логічного мислення; навички літературознавчого аналізу; розвиток творчих навичок;<br>формування вмінь зіставляти, порівнювати, робити висновки; сприяти вихованню любові до книги, мистецтва, природи, гуманності, справедливості, вмінню цінувати людину за її вчинками.</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336567«Нескорений дух народу, що боронить свою державу…». Урок-мікс за романом Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі» та повістю Івана Франка «Захар Беркут»2025-07-31T11:28:53+03:00В. Маєвськаlibpnpu@gmail.comН. Тивоненкоlibpnpu@gmail.comЛ. Ківваlibpnpu@gmail.com<p>Урок-мікс за романом Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі» та повістю Івана Франка «Захар Беркут».</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336586На що здатна людина? Літературні вправи за романом Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан» (6 клас)2025-07-31T14:21:26+03:00Н. Файчакlibpnpu@gmail.com<p>1. Вправа «Асоціативне гроно».<br>Дік Сенд і його команда потрапили в екстремальну ситуацію. Складіть асоціативне гроно до поняття «екстремальна ситуація».<br>Екстремальна ситуація (ЕС) (від лат.extremus крайній) — сукупність умов і обставин, що виходять за рамки звичайних, які ускладнюють або роблять неможливою життєдіяльність індивідів або соціальних груп.<br>Екстремальна ситуація — це найбільш складні і небезпечні ситуації, які вимагають для захисту життя і здоров’я людини напруги всіх її фізичних і духовних сил, вимагають негайних дій.</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336584Ромео — зірка соцмереж. Оцінювання в ролях як інструмент НУШ2025-07-31T14:09:25+03:00Н. Черняєваlibpnpu@gmail.com<p>Наріжним каменем реформи шкільної освіти до сьогодні є система оцінювання, оскільки нові закони, державні стандарти, програми та навіть найкращі підручники не можуть суттєво підвищити якість освіти, якщо система оцінювання залишиться незмінною. От я і питаю сама себе: як оцінити вираження емоцій та управління ними, висловлення власної думки, аналіз ситуацій, пошук альтернативних рішень, мирне вирішення конфліктів і відповідальність за свої дії? [2].<br>Професія вчителя вимагає постійного збагачення, розширення знань методики оцінювання учнів.<br>Одне з них — це формувальне оцінювання, тобто оцінювання під час навчання і «для навчання» (англ.b— «assessment for learning»). «Формувальне» (англ. — «formative») — тому що, на відміну від підсумкового, має на меті формування (або форматування) навчального процесу з урахуванням навчальних потреб кожного учня задля більш ефективного формування необхідних знань, умінь та ставлень [1].</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336585Оцінювання за групами результатів. За темою «Джек Лондон «Жага до життя»» (7 клас)2025-07-31T14:16:14+03:00Ж. Ільчишинlibpnpu@gmail.com<p>Група результатів 1 — «УСНО ВЗАЄМОДІЄ» Аудіювання. Оцінювання аудіативних умінь проводиться за тими самими вимогами, що й оцінювання сформованості навички розуміння прочитаного.<br>Для письмової перевірки аудіативних умінь учителеві необхідно дібрати 8 тестових завдань, з яких чотири завдання (1—4) закритого типу з вибором однієї правильної відповіді по 1 балу за кожне і чотири завдання відкритого типу (5—8) по 2 бали за кожне.<br>Варіанти завдань подаємо після уривка з художнього тексту.</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336581Поезія і не поезія: де межа? Стилістичні особливості сучасної української поезії2025-07-31T13:32:39+03:00Л. Сипкоlibpnpu@gmail.com<p>Сучасної поезії значно більше, ніж якісної літературної критики про неї. Закрадається думка, що навіть в «акул пера» не завжди вистачає сміливості написати щось ґрунтовне про творчість молодих поетів третього тисячоліття. А в оцінках тих, хто наважився це зробити, час від часу проглядається несподіваний підтекст: здається, що критик не стільки об’єктивно аналізує художній матеріал, скільки намагається толерантно виправдати «сміливі експерименти поета», які йому самому не зовсім до душі.<br>Можливо, саме тому в розміщених в інтернеті добірках текстів, які мають на меті ознайомити широкого читача з новими поетичними іменами, а також на популярних українських поетичних веб-сайтах («OnlyArt», «Сучасна українська поезія», «Клуб поезії», «Поетичні майстерні», «Проба пера», «Poetree» та ін.) упорядники художнього матеріалу зазвичай обмежуються максимально коротким, ніби зробленим «на ходу» представленням автора, в якому акцентують увагу на оригінальності його світобачення, але здебільшого уникають коментарів щодо художньої сторони твору — тобто того, що власне робить текст поезією.</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336582Стратегія «мультитекст уроку» на заняттях мовно-літературної освітньої галузі (на прикладі інтерактивних плакатів)2025-07-31T13:46:07+03:00Г. Гичlibpnpu@gmail.com<p>Актуальність теми методичних матеріалів.<br>Першим наскрізним умінням здобувачів освіти Нової української школи є вміння «читати з розумінням». Це окреслює чітке завдання перед учителями-філологами: навчити учнів смислового читання, що в широкому розумінні передбачає формування і розвиток читацької компетентності школярів. Обґрунтовуючи ціннісно-етичну мету заняття, Василь Шуляр зазначає: «На такому занятті школярі оволодівають прийомами роботи з художнім твором, видами читання та переказування, здатністю аналізувати, інтерпретувати, за потреби реінтерпретувати прочитане в зіставленні під час компаративного або порівняльного аналізу з іншими літературними та/або мистецькими текстами» [8, с. 123].</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336569Без пошанування героїв минулого неможливе майбутнє. Урок за поезією Тараса Шевченка «Розрита могила» (7 клас)2025-07-31T11:39:49+03:00Т. Мауріцlibpnpu@gmail.com<p>Тема. Тарас Шевченко «Розрита могила». Подорож поета Україною 1843 р. Осмислення трагічних для Батьківщини наслідків знецінення історичної пам’яті про її героїчне минуле. Метафоричний образ незнищенності українського народу.<br>Мет а заняття:<br> Навчальна: поглибити знання учнів і учениць про життя і творчість Т. Г. Шевченка, зокрема про його подорож Україною в 1843 році; опрацювати зміст твору «Розрита могила», розкрити її ідейно-тематичний зміст, звернути увагу на трагічні наслідки знецінення історичної пам’яті та героїчного минулого, показати актуальність твору у сучасному контексті.<br> Розвивальна: розвивати культуру мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, удосконалювати навички висловлення власної думки, аргументованого обговорення та творчого самовираження.<br> Виховна: виховувати пошану й повагу до творчості Кобзаря, вірність рідній землі, особистість свідомого громадянина, який розуміє важливість прийняття ним рішень та їх наслідки.<br>Обладнання: підручник із текстом твору, тематична мультимедійна презентація.</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336565Виставки малюнків українських дітей у Токіо та Нагано (Японія)2025-07-31T10:47:39+03:00М. Іноуеlibpnpu@gmail.com<p>Завдяки співпраці з професоркою Ольгою Ніколенко (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка) та професором, віцепрезидентом Susumu Nonaka (Сайтама Університет), у червні—липні 2025 року відбулися дві виставки творчих робіт українських учнів у Токіо і Наґано. Організатором виставки став Сейсен Університет (Японія).</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 https://litosvita.pnpu.edu.ua/article/view/336594Український екслібрис після 24 лютого 2022 року2025-07-31T15:14:56+03:00М. Сакамотоlibpnpu@gmail.com<p>У цій статті я представлю свої українські екслібриси, створені після 24 лютого 2022 року, та розповім про те, що таке екслібриси, зокрема про їх історичний контекст і техніки виконання, а також про деякі українські екслібриси та їх авторів. Хочу додати, що я не є художником, а лише шанувальником мистецтва, і те, що я пишу в цій статті, базується на моїх знаннях про екслібриси та моєму щирому захопленні й повазі до них.</p>2025-08-04T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025